maanantai 2. huhtikuuta 2012

Claire Castillon : Kuplissa

Castillon kirjoittaa muutaman sivun novelleja ihmissuhteista. Kuvatut suhteet ovat kaikki jollain lailla vinksahteneita. Osa enemmän, osa vähemmän. Halusin heti ahmia kirjan loppuun ja nyt harkitsen, että luen sen vielä hitaammiin mietiskellen ainakin valituilta osin uudestaan. Naurattaa ja kauhistuttaa yhtäaikaa. Huumori on kyllä niin mustaa, että kävi mielessä, että kehtaako nauraa. Pidin paljon kielellisestä ilmaisusta. On ihan uskomatonta, kuinka ihmissuhteen ja elämän voi kuvata kahdessa sivussa.

Castillonin aikaisempi teos Äidin pikku pyöveli oli parempi, mutta oli aihekin rajumpi, koska siinä sai äiti-lapsi suhde kylmää kyytiä.

Sysimustaa huumoria kupliva novellikokoelma

"Ajattele miten epäreilua! Haloo? Kuunteletko sinä? Aijaa! Luulin jo, että linja katkesi."


"Kun mieheni ja sisareni saivat sisarenpoikani, he palauttivat minulle loputkin tavarani. Katsoin pussin pohjalle, josko he olisivat sujauttaneet sinne ohimennen pikku viestin, jossa ilmoitettaisiin, että minä olen lapsen äiti."


"Minun kanssani kaikilla miehillä on erektiohäiriöitä. Jos niitä ei esiinny suhteen alussa, niitä tulee pian sen jälkeen, kun mies huomaa kiintyneensä minuun tahtomattaan. Olen kokenut sen sata kertaa, älä ole huolissasi."

1 kommentti:

  1. Mielenkiintoisen kuuloinen paketti. Mulle ihan uusi tuttavuus tämä kirjailija, mutta laitetaan heti hankintalistalle. Mustaa huumoria ei voi oll a elämässä koskaan liikaan.

    VastaaPoista